Zorgstructuur

Zorg op de Jacob Maris

Op de Jacob Maris streven we ernaar om een goed pedagogisch- en didactisch klimaat in de klassen te creëren. Als team op een Montessorischool hebben wij de ambitie om kinderen zich te laten ontwikkelen tot zelfstandige individuen. Dit is terug te zien in de organisatie in de klassen. De inbreng van ouders is onontbeerlijk. De zorg voor leerlingen op de Jacob Maris is gedeelde zorg: wij delen de ontwikkeling van het kind met u als ouders maar ook met de leerlingen zelf en betrekken hen er zoveel mogelijk bij, zodat ze eigenaar worden van hun eigen leerproces.
 
Al vanaf jonge leeftijd maken wij kinderen eigenaar van hun eigen leerproces. Dit komt naar voren in het zelf plannen van werk, maar ook in het goed controleren van het eigen werk. Wij geloven er als team in dat intrinsieke motivatie van het kind de meest optimale leerresultaten oplevert. De kracht van het montessori onderwijs is dat wij kijken wat elk kind nodig heeft om uit te groeien tot zelfstandig individu. Wij streven er naar als team om kinderen in hun kracht te zetten. 

Aan het begin van het schooljaar wordt door de leerkracht voor de vakgebieden rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling een groepsplan opgesteld. In het plan zijn de leerdoelen en de onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte vastgelegd. Het plan wordt tussentijds geevalueerd en indien nodig aangepast.  

De intern begeleider stelt jaarlijks de toetskalender op. Hierin staat wanneer de methodeonafhankelijke toetsen (IEP-toetsen) worden afgenomen. Na iedere toetsperiode analyseert de groepsleerkracht de resultaten. Wij werken met het 4D-model, data-duiden-doelen-doen. Na het analyseren van de toetsgegevens gaat de leerkracht de data duiden en stelt doelen op voor het groepsplan. De doelen worden verwerkt in het rooster. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht bij het geven van onderwijs op maat aan alle leerlingen. Indien er aanpassingen gedaan worden in de didactische of pedagogische aanpak van een leerling, worden deze vastgelegd in het groepsplan. Regelmatig vinden groeps-en leerlingbesprekingen plaats tussen intern begeleider en de leerkracht. Daaraan voorafgaand observeert de intern begeleider in de groep.

De leerkrachten maken van elke leerling een notitie Kind in Beeld (KIB). In deze groeinotitie wordt vastgelegd welke factoren de leerling helpt bij het leren, maar ook welke factoren belemmeringen kunnen zijn om tot leren te komen. Als het leerprogramma voor een leerling wordt aangepast, dan wordt de onderwijsbehoefte toegevoegd aan de Kind in Beeld notitie. Zo volgen wij de leerling op sociaal-emotioneel en didactisch gebied. Voor het registereren van de gegevens maken wij gebruikt van het programma ParnasSys, een beveiligde omgeving. Een aantal keer per jaar voeren de leerkracht(en) en de intern begeleider een gesprek over de groep en de individuele leerling. De groeps- en leerlingbespreking. 

De school werkt samen met het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Vanuit PPO is er een schoolcontactpersoon aangesteld. Hij/zij kan mee denken hoe de leerkracht kan aansluiten bij de onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte van de leerling. 

 

De inbreng van ouders is onontbeerlijk. Zij zullen dan ook altijd bij deze procedures worden betrokken en om aanvullende informatie worden gevraagd. De zorg voor leerlingen op de Jacob Maris is gedeelde zorg: wij delen deze zorg met u als ouders maar ook met de leerlingen zelf en betrekken hen er zoveel mogelijk bij zodat ze eigenaar worden van hun eigen leerproces.
 
Passend Onderwijs:

Per 1 augustus 2014 is de zorgplicht ingevoerd. Dit betekent dat scholen ervoor moeten zorgen, dat ieder kind dat op hun school zit, of dat bij hun school wordt aangemeld, een passende onderwijsplek krijgt binnen het samenwerkingsverband (dat is een samenwerking tussen schoolbesturen die de wettelijke taak van het Passend Onderwijs, samen met die scholen uitvoert). In Rotterdam is dit PPO Rotterdam. Deze zorgplicht geldt formeel voor de schoolbesturen en is van toepassing op kinderen die extra (lichte dan wel zware) ondersteuning nodig hebben in het onderwijs. Voorheen moesten ouders zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor hun kind, nu ligt deze verantwoordelijkheid bij de scholen (schoolbesturen).
 
Zorgplicht:

Bij de uitvoering van de zorgplicht moet een schoolbestuur eerst kijken wat de school zelf kan doen. Het uitgangspunt is dat de school (schoolbestuur) waarop het kind zit of is aangemeld, eerst alle mogelijkheden onderzoekt om het kind op deze school passend onderwijs te bieden.
Als de school waar het kind op zit, of is aangemeld geen passend onderwijsaanbod kan realiseren, dan heeft de school zogenaamde trajectplicht. Dat betekent dat de school zelf voor een goede, passende, onderwijsplek voor dit kind moet zorgen.
Bij het vinden van een goede school voor hun kind zijn ouders/verzorgers uiteraard heel belangrijk. Ouders/verzorgers  met kinderen in de peuterleeftijd oriënteren zich op een nieuwe school. Het kan ook gebeuren dat het kind al op een basisschool zit, maar dat het voor het kind beter is als het naar een andere school gaat. Meestal gebeurt dit omdat de huidige school niet aan het kind kan bieden wat het nodig heeft. Het zoeken naar een nieuwe school kan ook het gevolg van een verhuizing zijn.