In de middenbouw komen de leerlingen binnen en bergen hun jas, tas en schoenen op in de gang en trekken hun pantoffels aan. De leerlingen groeten de leerkracht bij de deur en gaan aan het werk. Aan de hand van de dagplanning op het bord zien zij welke activiteiten er voor die dag staan te gebeuren.
Tijdens het zelfstandig werken wordt er instructie gegeven voor verschillende vakken. Halverwege de ochtend wordt er gezamenlijk een pauzehap gegeten waarna er buiten wordt gespeeld op ons groene schoolplein.
Bij binnenkomst wordt er door de hele klas gelezen. Dit kan individueel, maar ook in duo’s voor bijvoorbeeld het toneellezen waarbij iedere leerling een eigen rol heeft in het voorlezen van de tekst.
Tijdens het zelfstandig werken werken leerlingen samen met Montessorimateriaal binnen verschillende vakken.
In de middag zijn er momenten voor lezen, zelfstandig werken, maar ook voor lessen sociaal-emotionele vorming, Engels of bijvoorbeeld Da Vinci (wereldverkenning).
Twee keer per week krijgen de leerlingen gymles in de gymzaal vlak bij school en het tweede half jaar gaan de leerlingen wekelijks naar het schoolzwemmen.
Op ons groene schoolplein hebben de leerlingen van de middenbouw eigen moestuinbakken waar ze zaaien en zorg dragen voor de planten/groentes die daar groeien.
Ook wordt er iedere week een les door de vakdocent van de SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam) gegeven. Dit kan een muziekles zijn, maar ook drama, dans of creatief schrijven. Elk blok wordt er een andere kunstdiscipline aangeboden.