Citotoetsscores in het rapport
Om de ontwikkeling van uw zoon of dochter te kunnen volgen, maakt school gebruik van Cito LVS-toetsen.
Op het leerlingblad in het rapport kunt u de volgende zaken aflezen;
Toetsnaam: Hier vindt u welke toets is gemaakt. Bijvoorbeeld E7 wil zeggen toets eind groep 7, M5 wil zeggen toets midden groep 5.
Vaardigheidsscore: nadat een leerling een toets heeft gemaakt wordt het aantal goede antwoorden bepaald. Bij het invoeren van het aantal goede opgaves in het leerlingvolgsysteem wordt er een vaardigheidsscore aan het resultaat gekoppeld. Met deze vaardigheidsscore is het mogelijk om de scores van bijvoorbeeld een toets in groep 3 te vergelijken met een score van een toets in groep 4. Het gaat om een score op een speciale meetlat die per vakgebied verschillend is. Met de meetlat wordt, net als bij lengte, de groei van een leerling helder in beeld gebracht.
DL: De didactische leeftijd is het aantal maanden dat een kind onderwijs heeft gevolgd, vanaf groep drie. Per jaar gaat het om tien maanden. Een kind heeft aan het einde van groep vier dus een didactische leeftijd van twintig.
DLE: Het werkelijke niveau dat een leerling heeft. Als een leerling aan het einde van groep 4 een DLE van zestien heeft, dan loopt hij dus achter, de didactische leeftijd is dan 20 maanden. Bij een DLE van 24 heeft hij een voorsprong.
LR%: Het leerrendement geeft aan hoeveel een leerling van het onderwijs genoten heeft in percentage uitgedrukt. Heeft een leerling bijvoorbeeld 10 maanden onderwijs gehad en daarbij een dle van 6 maanden, dan is het leerrendement 60%.
Omgekeerd kan het natuurlijk ook. Als een leerling 20 maanden onderwijs heeft gehad en deze leerling behaalt op een toets een score die gelijk staat met 40 maanden onderwijs, dan is het leerrendement 200%.
Nw.: Een niveauwaarde is een berekening van de plaats van een leerling binnen een van de Cito-niveaus I t/m V.
Elk Cito niveau I t/m V is verdeeld in 10 gelijke delen, waardoor er dus fijnmaziger naar het niveau van de leerling kan worden gekeken.
Een leerling met een niveauwaarde van 3,8 bevindt zich bovenin het II-gebied, een 1,1 duidt op een score onderin het IV-gebied. Niveauwaarden maken het mogelijk om leeropbrengsten te vergelijken.
Niv.: Dit is het Cito niveau