Cultuurprofielschool
Cultuuronderwijs: Zie jezelf en zie elkaar
Het onderwijs op de Jacob Maris is gebaseerd op het gedachtegoed van Maria Montessori. Vanuit haar pedagogiek is de mens een ontdekker, verkenner en wetenschapper. ‘Leer mij het zelf te doen’ is dan ook een belangrijk thema binnen het Montessorionderwijs én binnen ons cultuuronderwijs.
Identiteit en samenleven
In het schooljaar 2015/2016 zijn wij gestart met ons conceptleerplan cultuuronderwijs, gestoeld op de cultuurtheorie van Barend van Heusden. We noemen het een conceptleerplan omdat het een levend document is dat gaandeweg mee verandert met de ervaringen van betrokkenen. Rode draad door het plan zijn de Montessoriwaarden ‘Zie jezelf en zie elkaar’ en ‘Leer mij het zelf te doen’. Hierbij besteden we extra aandacht aan de sociale en emotionele aspecten van cultuur (‘Ik kan mijn gevoel uiten in een kunstvorm’) en identiteit en samenleven (‘Hoe zie ik mezelf? Hoe zie ik de ander?’). Ook het kosmisch onderwijs volgens Montessori, waarbij alles deel uitmaakt van een groter geheel, speelt een belangrijke rol in ons conceptleerplan. En dan in het bijzonder de nauwe relatie met de natuur en het effect hiervan op cultuur.
Inzichten en vragen
In ons conceptleerplan hebben we een aantal overkoepelende inzichten centraal gesteld en die vertaald naar vragen waarop de leerlingen tijdens het cultuuronderwijs antwoord krijgen. Een van die inzichten is: ‘Cultuur wordt gemaakt door mensen en kunst is een aspect van cultuur’ en ‘Een kind kan zich uiten over cultuur (waaronder emotie) in een kunstvorm’. Vragen die daarbij aan bod komen zijn: Hoe wordt onze leefomgeving vormgegeven? Hoe reflecteert kunst op cultuur en vormt het tevens cultuur? Hoe worden emoties vormgegeven/geuit in kunstvormen? Hoe zie ik mezelf en hoe zie ik de ander? Wie zijn de mensen uit mijn nabije omgeving (familie, school, de wijk, Rotterdam) en hoe leer ik hen kennen via de verbeelding? Hoe leer ik via de bewoners van Rotterdam culturele aspecten kennen uit andere delen van de wereld?