KVO
Het Katholiek Vormingsonderwijs (KVO)
Het katholiek vormingsonderwijs is één van de vormen van vormingsonderwijs dat gegeven wordt op openbare basisscholen. Ouders maken deze keuze aan het begin van het schooljaar.
De lessen vormingsonderwijs gelden als aanvulling op het reguliere curriculum van de openbare basisschool. De openbare basisschool heeft – naast haar wettelijke taak te voorzien in lessen geestelijke stromingen / levensbeschouwing – de aanvullende plicht om ruimte te bieden voor de lessen vormingsonderwijs. Ouders/verzorgers hebben het recht om vormingsonderwijs aan te vragen voor hun kinderen.
Missie van het vormingsonderwijs
Persoonsontwikkeling
Door het vormingsonderwijs willen we kinderen helpen een eigen en bewuste religieuze en/of levensbeschouwelijke identiteit te ontwikkelen, aansluitend bij hun opvoeding thuis. Wij willen stimuleren dat kinderen vanuit hun eigen religieuze / levensbeschouwelijke identiteit geïnspireerd worden, zich ontwikkelen als persoon, om leren gaan met levensvragen, een waardenbesef ontwikkelen, wijsheid opdoen en ontwikkelen, zodat zij gelukkig worden, respectvol met anderen omgaan en een positieve bijdrage leveren aan de pluriforme samenleving.
Ruimte voor levensvragen
Kinderen stellen fundamentele vragen over thema’s als liefde, dood, identiteit, natuur, geloof, goed en kwaad, vriendschap, angst en verschillen tussen godsdiensten en levensbeschouwingen.
Vormingsonderwijs biedt kinderen de mogelijkheid hierover te leren nadenken en met klasgenoten over zulke vragen te praten.
Aansluiting bij de opvoeding thuis
Pas als de verschillende delen van de opvoeding, thuis en op school, één zijn, kan er sprake zijn van een goed leerklimaat. Daarom is het nodig om de opvoeding die thuis gegeven wordt naar de school door te trekken. Dit is een van de oorspronkelijke gedachten achter de verschillende vormen van vormingsonderwijs op de openbare school.
Waarom katholiek vormingsonderwijs?
Het bevorderen van een open dialogische houding
Onze samenleving wordt sterk beïnvloed door globaliseringsprocessen. Dat is de feitelijke situatie waarin kinderen opgroeien. Er is een groot palet van culturen en etnische achtergronden waar de kinderen die nu opgroeien, veelal dagelijks mee te maken hebben. Voor een goede interculturele en interreligieuze dialoog is kennis van de eigen godsdienst of levensbeschouwing een voorwaarde. Juist als men niet onzeker is over de eigen positie, is er ruimte om de ander tegemoet te treden. Wie kennis heeft van de diepgang die in de eigen geloofstraditie aanwezig is, of daar tenminste een vermoeden van heeft, zal beter kunnen luisteren naar wat een ander eigenlijk zeggen wil. Wie bijvoorbeeld als gelovige vervuld is van eerbied voor het heilige, zal bij anderen eerder uitingen van een dergelijke eerbied herkennen.
Begrip voor de Nederlandse cultuur
De Nederlandse cultuur is van oudsher in sterke mate gestempeld door het christelijk geloof. Inzicht in de christelijke religie biedt daarom belangrijke achtergrondkennis om onze Nederlandse cultuur te begrijpen. In de maatschappij geldende wetten, regels, waarden en normen staan vaak in relatie tot typisch christelijke en katholieke waarden.
Relatie tussen thuis en school
Voor de katholieke leerlingen in het openbaar onderwijs biedt het katholiek vormingsonderwijs bovendien een samenhang tussen de verschillende leefwerelden (thuis-school-levensbeschouwing) waarbinnen het kind functioneert en opgroeit.
De vorming van de hele mens
De ontwikkeling van een kind omvat vele aspecten. Goed onderwijs is gericht op de brede ontwikkeling van het mens-zijn; het stimuleert de verwondering en draagt bij aan de ontwikkeling van de verstandelijke en de fysieke vermogens, de psychische en de morele ontwikkeling, het gevoel voor schoonheid en de innerlijke openheid voor het transcendente en voor God1 . Wanneer één van deze onderbelicht blijft, dan ontwikkelt een mens zich onevenwichtig. Goede aandacht voor àl deze aspecten kan een kind helpen een goede eigenwaarde te ontwikkelen en daardoor goed gefundeerd en sterk in het leven te kunnen staan. Goed onderwijs betekent dat men leert zich uit te reiken naar de Horizon. Dit maakt de lessen van het katholiek vormingsonderwijs ook meer dan alleen maar lessen in waarden en normen of sociale vaardigheden. De lessen hebben een wezenlijke oriëntatie op de vraag “wie ben ik als mens?” En naar katholieke overtuiging is menszijn pas volledig als het in relatie tot God beleefd wordt, omdat er in de mens een latent verlangen naar God is.
1 Nederlandse Bisschoppenconferentie, Bezield en zelfbewust. Beleidsnota met het oog op een nieuwe dynamiek en een gedeelde visie in het katholiek onderwijs, SRKK 2002, p.7-8 en p.18-20