HVO
Op deze school worden lessen levensbeschouwelijke vorming gegeven door Chris de Graaf en Hedy Bastemijer, vakdocenten Humanistisch Vormingsonderwijs, kortweg HVO.
De lessen gaan uit van humanistische uitgangspunten, zoals respectvol met anderen omgaan, rechtvaardigheid, verdraagzaamheid en verbondenheid met je medemens. HVO is onafhankelijk van enige religieuze of politieke stroming. Het richt zich op de persoonlijke sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen, en bereidt ze voor op de maatschappij. Niet door ze te leren wat ze moeten denken, maar dat ze moeten denken. Het gaat om de sociale, emotionele en morele ontwikkeling van de kinderen.
In de lessen laten we de kinderen nadenken, bewust worden van keuzes die zij maken, van de motieven – normen en waarden – waarop hun keuzes zijn gebaseerd en de consequenties van die keuzes. Kinderen ervaren dat hun eigen mening ertoe doet en dat het belangrijk is ook andere meningen te horen.
Is HVO geschikt voor ieder kind?
In de eerste plaats zijn onze lessen altijd afgestemd op de leeftijd van de kinderen. Er worden hen passende thema's en werkvormen aangeboden. Kinderen zijn er dus nooit te klein voor. Verder zit er zoveel variatie in dat ieder kind in de HVO lessen tot zijn / haar recht komt, de praters en de doeners. In de lessen kunnen kinderen met verschillende religieuze of culturele achtergronden elkaar ontmoeten en beter leren kennen. Kinderen worden uitgenodigd om iets te vertellen, onderlinge verschillen worden positief benaderd, in een sfeer van respect en vertrouwen, passend in een openbare school.
In de lessen is ook aandacht voor culturele verschillen, zoals de leerlingen die ook in de maatschappij tegenkomen. Aandacht voor religie is daar een onderdeel van. In de les kunnen zij samen onderzoeken wat de bedoeling en betekenis is van diverse religieuze gebruiken en feesten. Er wordt aandacht besteed aan het christendom, jodendom, islam en hindoeïsme. Daarbij wordt gebruik gemaakt van o.m. ‘Heilige Huisjes’ van school t.v. Deze lessen bieden leerlingen de kans er samen over te praten, ze kunnen ervaringen en denkbeelden hierover uitwisselen op een respectvolle manier. Zo zullen zij zich meer op hun gemak voelen in de ontmoeting met de ander, en is er ruimte voor acceptatie.
Hoe werken we?
We werken aan de hand vanthema's, zoals vriendschap, eerlijkheid, vrijheid en regels, dieren, democratie, samenwerken, gevoelens, buitensluiten, eigenschappen, etc. En terwijl we met deze thema's bezig zijn, werken we ook aan diverse vaardigheden zoals: je ideeën en gevoelens onder woorden kunnen brengen, naar elkaar luisteren,en je in een ander kunnen verplaatsen. Samenwerken, onderhandelen, discussiëren en argumenteren, openstaan voor andere meningen en eventueel van mening kunnen veranderen.
De werkvormen.
De HVO les start vaak met een kringgesprek, maar er worden ook allerlei andere werkvormen gebruikt, zoals toneel, tekenen, spel, verhalen vertellen etc. De docent sluit zoveel mogelijk aan bij de behoefte van de kinderen. Dit alles gebeurt in een sfeer van vertrouwen, op een speelse, en tegelijkertijd heel serieuze manier. Voor verdere informatie verwijs ik u naar onze site: http://www.hvo.nl/